2008 Val och Radio Reklam

Nationella, statliga och lokala kandidater eller utfärda kampanjer måste nå ut till väljarna på det mest möjliga kostnadseffekten. Under 2008 är Radio svaret.

Med 2008 års kampanjer på gång, frågan att ställa är: “Hur får vi vårt budskap till väljarna på det mest kostnadseffektiva sättet?”

Annonstider i radio och tv

Två viktiga delar för att vinna ett val är Namnigenkänning och Voter Connection. Efter att ha arbetat med alla nivåer av kampanjer under de senaste tjugo åren, senast den amerikanska senaten ras i Texas, jag vet att radio är den mest kostnadseffektiva metoden för att främja en kandidat.

Namn erkännande kommer från upprepning. Det finns ingen genväg, ingen väg runt detta. Hört tillräckligt många gånger, ett namn blir ihågkommet. Yard skyltar – de visuella förorenarna – är det perfekta exemplet på en kampanj försök att upprepat sända via ett kostnadseffektivt medium. Detta fungerar dock bara om namnet är enkelt och kandidaten är känd. Om medel är obegränsade, gärna satsa din plats i varje gård. Men om medlen är snäva, slösa inte för mycket på tecken om inte din kandidat heter John Wayne och han kör för County Sheriff (eller någon liknande lycka i dragningen).

Reklam är inte vad det en gång var

Radio uppnår Namnigenkänning. Det är mer flexibel och genomträngande än något tecken, flygare eller bildekal. Ändå är det fortfarande tillräckligt kort för att undvika att förlora väljarnas uppmärksamhet eller, ännu värre, ses som en irritation. Detta är ett namn-varumärke land. Produkter köps baserat på förtroende, förtrogenhet och förtroende. Rösterna avges på samma sätt. Vad kan vara bättre för en kandidat s branding än att vara inklämd mellan en Kraft och en Coke kommersiella?

Voter Connection är beroende av fråga kommunikation. När en väljare har begått ett namn till minne, är nästa steg att associera den med positiva åsikter. Det är här radio lyser över andra medier. Tonen, ljudet och stämningen som förmedlas på luft höjer budskapet och stärker bandet med väljarna. Varje radioreklam är ett kostnads- och tidseffektikt sätt att knacka på en hel del dörrar på en gång.

I 2006 us-senaten ras i Texas, över 95% av befolkningen visste inte vem min kandidat var i juli 2006. Fyra månader senare, med hjälp av radio (inga skyltar eller större TV) över 1.550.000 röster avgavs för henne. Alla inblandade i kampanjen vet att radio var skillnaden.

Scroll Up